Romanian ja Moldovan yhdistymispyrkimyksistä ulkopuolisen silmin

03/08/2020

On yksi asia, joka muistuttaa romaniaa ymmärtävää matkailijaa Moldovan ja Romanian yhteydestä kaikkialla molemmissa maissa. Ympäri Romaniaa on nimittäin betoniseinissä ja silloissa graffiteja, joissa lukee "Basarabia e România" (suomeksi "Bessarabia (eli käytännössä Moldova) on Romaniaa"). Esimerkiksi Bukarestissa Dâmboviţa-joen betonisissa rantapenkereissä toistuu sama teksti tasaisin välimatkoin, mutta oikeastaan ihan missä tahansa Romaniaa liikkuukin, samoja graffiteja tulee vastaan teiden varsilla ja kaupungeissa. Nämä graffitit alkoivat ilmestyä Bukarestin katukuvaan joskus 2000-luvun alkuvuosina. Pian tämän jälkeen myös eri puolille Moldovaa alkoi ilmestyä vastaavia graffiteja joko samalla tekstillä tai vaihtoehtoisesti "Aici e România" (suomeksi "Tämä on (osa) Romaniaa").

Romanialainen Adevarul-lehti oli tavoittanut vuonna 2015 muutaman korkeasti koulutetun 20-30-vuotiaan bukarestilaismiehen, jotka maalaavat näitä graffiteja. He kokevat tuovansa esiin romanialaisuuden kansallisuusaatetta ja historiallista totuutta. Nuoret miehet toimivat suunnitelmallisesti: tehtyään ensin normaalin työpäivän yrityksessä, jossa työskentelevät, he siirtyvät illan pimeydessä maalaamaan jälleen kerran saman tekstin tutuksi tulleella kirjoitustyylillä. He etsivät aina uusia paikkoja, joissa on paljon liikennettä ja joista teksti näkyy kauas. Vanhoja tekstejä myös huolletaan aina välillä. Miehet toteavat lopettavansa graffitien maalaamisen vasta, kun yhdistyminen toteutuu. Mukaan seinäkirjoituksiin on tullut myöhemmin myös uusi aromaniankielinen viesti "Armânlu nu cheari" (suomeksi "Aromanialaiset eivät kukistu"). Se viittaa romanian sukukieltä puhuviin aromanialaisiin, joita asuu hajallaan Bulgarian, Pohjois-Makedonian, Kreikan ja Albanian alueilla.

Mikä sitten on Romanian ja Moldovan yhdistymisaikeiden tilanne vuonna 2019? Aiheesta julkaistaan tasaisin väliajoin lehtiartikkeleita, mutta mitään kovin konkreettista ei ole tapahtunut viime aikoina. The Black Sea University Fund (suomeksi: Mustanmeren yliopistorahasto) julkaisi alkuvuodesta USA:n rahoittaman sosiologisen tutkimuksen Dniester-joen vasemman puolen asukkaiden asenteista ja arvoista: "Perception, attitude and values of the population from the Left Bank of the Dniester". Dniestr-joen vasemmalla puolellahan sijaitsee Transnistrian separatistialue. Tutkimus herätti jälleen keskustelun Romanian ja Moldovan yhdistymisestä ilman Transnistriaa, jonka asukkaiden todettiin olevan vahvasti itsenäistymisen tai Venäjään liittymisen puolella.

The Black Sea University Fundin edustaja Petrişor Peiu esitti myöhemmin medialle ehdotuksensa siitä, miten yhdistyminen tapahtuisi. Tässä pääkohdat:

• Kaikki Romanian lait tulisivat voimaan Moldovan alueella ja se olisi automaattisesti osa EU:ta ja NATO:a.
  • Kaikki kansalliset toiminnot yhdistettäisiin niin, että Moldovan osuus olisi 1/6 ja Romanian 5/6. Tämä koskisi myös parlamenttia.
  • Moldovan julkisen sektorin palkat nostettaisiin heti Romanian tasolle.
  • Bukarest pysyisi pääkaupunkina.
  • Perustettaisiin Moldovan kehitysrahasto, joka huolehtisi ainakin 25 vuoden ajan Moldovan alueen nostamisesta Romanian tasolle.
  • Transnistria jäisi yhdistymisen ulkopuolelle ja siellä asuville romanialaisille tarjottaisiin mahdollisuus muuttaa Romaniaan.

Yhdistymisen kustannuksiksi arvioidaan 8 miljardia euroa vuodessa ainakin 20 vuoden ajan.

Yhdistymisen ehdoista ja kustannuksista on siis tehty ehdotus. Jotta se voisi konkretisoitua, tarvittaisiin kuitenkin demokraattinen päätös yhdistymisestä molemmilta osapuolilta. Suurin kysymys on siis, onko unionisteja tarpeeksi molemmilla puolilla Prut-jokea, jotta yhdistyminen voisi tapahtua. Poliitikot ovat keskustelleet aiheesta julkisesti viime aikoina vain vähän. Graffitimaalareilla siis taitaa riittää tekemistä vielä vuosiksi eteenpäin. He ovat ainakin valinneet näkyvän markkinointitaktiikan. Vaikka yhdistyminen tapahtuisikin, Bessarabiasta olisi pohjoinen ja eteläinen pala vielä osana Ukrainaa eli viestin merkitys ei täysin vanhenisi silloinkaan.

Jos haluat tutustua aiheeseen tarkemmin, alla olevista lähteistä kannattaa aloittaa:

The Black Sea Fundin tutkimus

Yhdistymiseen liittyvistä graffiteista:

Kuvien lähde: https://grupuldereflectiedesprestreetartsipoliticagrsap170246359.wordpress.com/2018/03/16/explaining-basarabia-e-romania-graffiti-message/

Kirjoittaja: AV